تاکید بر بازگشایی مردمی مکاتب دخترانه همزمان با روز جهانی سوادآموزی 

یونسکو ۸ سپتامبر را روز_جهانی_سوادآموزی نام‌گذاری کرده است.

زنان در افغانستان درحالی روز جهانی سوادآموزی را تجلیل می‌کنند که دروازه مکاتب از سوی طالبان به روی دختران مسدود است.

مسدود شدن مکاتب بر روحیه عمومی زنان و بویژه دختران در افغانستان تاثیرات منفی گذاشته است؛ برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که دختران پس از محرومیت از حق تعلیم، به بیماری‌های روانی دچار شده و شماری هم به کارهایی چون خیاطی و قالین بافی… روی آورده‌اند.

این درحالی است که بارها مجامع ملی و بین‌المللی نسبت به بستن مکاتب دخترانه از سوی طالبان واکنش نشان داده و از حکومت این گروه خواسته‌اند که هرچه زودتر درب مکاتب را به روی دختران بازگشایی کنند.

طالبان اما اظهارات ضد و نقیضی تاکنون در این خصوص داشته‌اند و موضع دقیق، واضح و واحد در این خصوص ندارند. 

در همین حال، برخی فعالان حقوق زن معتقد‌اند که نباید منتظر بازگشایی دروازه مکاتب از سوی طالبان بود؛ چه این که به گفته این فعالان، گروه طالبان با زنان «ضدیت» دارند و عمدا نمی‌خواهند این قشر جامعه از نعمت تعلیم و تحصیل برخوردار شوند.

براساس گزارش‌ها، هم اکنون بیش از ۴ میلیون کودک افغان به مکتب دسترسی ندارند و افغانستان با داشتن ۶۲ درصد نرخ بی‌سوادی، از جمله کشورهایی است که بیشترین افراد بی‌سواد را در خود جا داده‌ ‌است.

این درحالی است که بهره‌مندی کودکان از آموزش یکی از شاخص‌های اساسی رشد جوامع بوده‌ که سازمان «اچ‌بی‌تی» به ‌هدف رشد جامعه افغانستان تاکنون برای ۶۰ کودک بی‌سرپرست زمینه آموزش را فراهم کرده‌ است

مریم معروف آروین مسول کارزار،We all _support _Afghanistan women!

ما_ زنان_ افغانستان_ را _حمایت _می‌کنیم! می‌گوید:

لطفا منتظر فرمان طالبان برای بازگشایی مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم نباشیم، زنان افغانستان را حمایت کنیم و مکاتب دخترانه را بازگشایی کنیم!